HISTORIEN OM EN FÖRÄNDRINGSRESA TILL RYMDEN

I början av 2017 inleddes resan att utveckla Lärarförbundets arbetssätt.

Det fanns en nyfikenhet kring vad en arbetsplats skulle kunna erbjuda - utöver skrivbord och stolar, mötesrum och kaffemaskiner. Vad vill och kan medarbetarna få ut av sin arbetsplats? Går det att kräva mer - av både lokaler och sättet vi möts och umgås på?

Man insåg att denna resa var en viktig komponent för Lärarförbundets framtida utveckling till ett fackförbund i samklang med sin tid och sina medlemmar.

Hypotesen var att det fanns både energi, kreativitet och potential som gick till spillo. En stor utmaning var storleken på lokalerna som skapade alldeles för stora avstånd mellan medarbetare och enheter och trots storleken så var variationen av arbetsplatser minimal. Majoriteten av arbetsplatserna återfanns i cellkontor eller åtminstone bakom stängda dörrar vilket skapade en oändlig mängd korridorer.

Som i all förändring så möttes detta med både hurrarop, förskräckelse, oro, glädje och allt däremellan. Men steg för steg så har organisationen förändrat och förvaltat, utmanat och lyssnat.

Vi har jobbat kontinuerligt med beläggningsdata för att analysera hur och hur ofta ytor används för att skapa rätt typ av mötesrum, arbetsplatser och miljöer. Förändringsledning har pågått både löpande och i sprintar. Tanken har varit att låta organisationen få växa in i förändringarna som gjorts innan vi tar nästa steg. Två steg framåt och något steg åt sidan varje gång.

Idag mer än sex år senare så sitter Lärarförbundet, nu tillsammans med Lärarnas Riksförbund och under namnet #Sveriges Lärare, i sitt nya kontor Rymden vid Slussen. Att 300 individer nu delar denna yta och fantastiska arbetsplats är ett resultat av alla de svåra beslut, krävande tester, nyfikna steg och trägna arbete som utförts av flertalet individer.

Mer info angående det konceptuella arbetet kommer senare, men kortfattat kan vi avslöja att man idag:

• Erbjuder mer än dubbelt så många funktioner - allt ifrån Teams-ytor, fokusrum, telefonrum, bibliotek till kreativa zoner, lounger, kaféer och mötesrum i olika storlekar.
• Jobbar utan gränser mellan enheter och avdelningar.
• Använder ca 20% av den kontorsyta som man initialt hade.
• Jobbar tillsammans och delar ytor med både Lärarfortbildning och Lärarnas A-kassa.
• Sitter på en mer attraktiv adress. Närmre både kommunikationer, beslutsfattare och medlemmar.

Det innebär både ökade kvaliteter för medarbetarna OCH ekonomiska besparingar som kommer medlemmarna till gagn. Nu inleds det förvaltande arbetet med att kontinuerligt förbättra denna arbetsplats och göra den ännu mer skräddarsydd för sina brukare. 

 

Vi är så stolta över den resa vi fått vara med på och hur vi tillsammans nått till vart vi står idag. Det har sannerligen inte varit lätt hela tiden men med en fantastiskt grupp av individer och kompetenser har vi skapat underverk. Det finns så många att nämna men:

Tack teamet på mod:group med Michaela ThrunStina Berggren och Hanna Wik i spetsen.
 
Tack Lena Durfors och Andreas Mörck för förtroendet och för att vi gemensamt tog detta i mål.
 
Tack till alla projektdeltagare genom åren Moa Amalot, Louise Steinmetz, Emilia Sundin, Anna Jändel-Holst, Agneta MårtensonUlrika SunessonMorgan GranstenJohanna LagerNathalie Carlryd och Karl Brander för ert idoga arbete.
 
Tack till Helene Lidström för ovärderlig hjälp med förändringsledningen.
 
Men mest av allt, tack till Anneth Caprali och Stefan Lindhoff för ert mod att dra igång detta och för att ni tog med oss på resan. Utan er hade denna gnista inte tänts och vi - Sveriges Läraremod:group och GEMFAST - inte stått där vi står idag.