Dags att flytta till nya lokaler! Eller?

När Howden kom till oss juni 2023 var de av uppfattningen att de växt ur sina lokaler på Linnégatan 2 i takt med att de blivit fler medarbetare.

- För drygt 1 år sedan satte vi en strategi för tillväxt i Sverige baserat på 3 mål över 5 år, ett för medarbetarna, ett för kunderna och ett finansiellt. Lokalerna var inte anpassade för att uppnå något av våra mål och vi hade helt klart platsbrist. Det saknades kanske inte plats för skrivbord men väl för teamarbete, interna möten, kundmöten och någonstans att andas och tanka energi, säger Marie Gustafsson, VD HOWDEN

Efter att ha gjort en behovsanalys va vår rekommendation att ändra sitt arbetssätt och optimera sina lokaler utifrån deras faktiska behov, snarare än att flytta.

- Vi hade precis signat ett nytt 3-årsavtal men började ändå kika på nya lokaler. Men vi ville inte slösa tid och pengar på en flytt och medarbetarna ville inte flytta, de älskar adressen och att sitta högt upp med ljusinsläpp från två håll. Vi bjöd in mod:group för hjälp att tänka och de visade oss att vi har massor av plats om vi bara använder ytan bättre!, säger Marie Gustafsson.

Parallellt får HOWDEN en ny varumärkesidentitet och vi valde att göra ett inredningskoncept som passar deras nya identitet och bättre representerar varumärket HOWDEN.

- Färgerna i inredningen speglar Howdens nya identitet och arbetssätt, modernt, lekfullt och kreativt vilket bidrar till en positiv atmosfär. Möblerna och de olika arbetsstationerna är utformade efter medarbetarnas behov, vilket hjälper till att minska belastningen och öka komforten under arbetsdagen, säger Hanna Wik, inredningsarkitekt mod:group.

Howdens nya kontor skulle bli en inspirerande arbetsplats där funktionalitet och estetik skapar en naturlig och avslappnad arbetsmiljö för att främja kreativitet och välmående bland medarbetarna.

- Det roliga med Howdens identitet är att vi kan anpassa den lokalt till oss och vi ville ha färg, men nordiskt lugn och stil. Och så blev det verkligen, Stockholms vackra fasader och tak går i samma ton som väggar och inredning inne hos oss. Det är på kontoret det händer magi och då ska vi ha en arbetsplats vi verkligen vill till när vi slår upp ögonen, där vi känner oss hemma, finner inspiration, möjlighet att arbeta både ostört och i grupp och som vi är stolta att bjuda in våra kunder till. Möten med våra kunder är det som leder till vårt tredje mål, säger Marie Gustafsson.

Genom att låta oss göra en analys innan vi beslutar om vad som faktiskt skapar mest värde för de bolag vi hjälper har vi möjligheten att låta våra kunder ta bättre beslut.

Resan behöver inte bli utdragen:

  • Första kontakt: juni 2023

  • Analysstart: juni 2023

  • Inredningskoncept: september 2024

  • Inflyttningsklart: januari 2024

Vi tänker snarare att den blir mer effektiv och hållbar om beslut fattas baserat på mer relevanta och korrekta underlag.

- Mitt i lansering av ett nytt varumärke, många nya medarbetare att onboarda, nya system och arbetssätt att implementera, så adderade vi stora ambitioner för våra lokaler. Men vi kände att vi måste riva av det här nu mitt i stöket och bli klara med allt byggande så vi kan fokusera 100% på kunderna och affären.
mod:group har drivit detta projekt otroligt effektivt och med minimal tid från oss, men med engagemang från medarbetarna och snabbt beslutsfattande. Vi hade också ett hållbarhetstänk genom projektet med återbruk och kostnadseffektivitet, säger Marie Gustafsson.

Vi blir varma i själen när vi hör Maries svar på våra frågor. Det är ett fantastiskt fint kvitto på att våra medarbetare, med lyhördhet och varsam hand, guidar våra kunder hela vägen från första samtal till inflytt.

- Resultatet är fantastiskt – Välkomna till oss på Howden! TACK mod:group för ett fantastiskt samarbete!, säger Marie Gustafsson

Tack HOWDEN för att vi fick hjälpa er att optimera era lokaler ❤️

Julia AnderssonComment
Välkommen till Rymden. En resa från vision till vardagsglädje.

Första delen av resan avklarad! Här är vi nu, 5 år in i utvecklingen av en framtidssäkrad arbetsplats med stor respekt för hållbarhet, effektivitet och innovation.

Sedan 2018 har vi hjälpt Stefan Lindhoff och GEMFAST:s styrelse att förverkliga sin vision: att skapa en arbetsplats för många, som kan växa i takt med transformationen av Slussenområdet. Den viljan passade oss som handen i handsken – just att tänka långsiktigt med människan i centrum är något vi brinner lite extra för i allt vi gör.

Resan hittills har präglats av nära samarbete och en gemensam strävan mot en innovativ och framtidssäkrad arbetsplats. I somliga faser har vi själva stått för kompetens och rådgivning, i andra har vi kompletterat med ledande specialister – ingen prestige, allt för ett så bra resultat som möjligt!

Nu ser vi väldigt mycket fram emot att hjälpa till i förvaltningen framåt. För resan är ju långt ifrån över! Om du ännu inte varit förbi Rymden så är du mer än välkommen att kontakta oss eller Gemfast för en rundtur – det är en fastighet som måste tas in och upplevas på riktigt! 

Bakgrund
Som en del i den långsiktiga strategin att successivt utveckla och förbättra fastighetsbeståndets sammansättning är GEMFAST kontinuerligt aktiva i strukturerad utvärdering. I samband med översynen av beståndet på Essingen söktes nya fastigheter. Under denna process dök Tyrénshuset vid Peter Myndes backe upp och parterna enades om en transaktion. I samband med denna process påbörjades ett visionsarbete som präglades av hög innovationstakt och utvärdering av alternativa kort- och långsiktiga vägar framåt. Därefter inleddes en fas av långsiktig planering, GIS-analys för hur området fungerar idag och prognostisering om framtiden. Givetvis parallellt med en dialog om projektets övergripande struktur. Olika delar från mod:group har varit verksamma i denna process och har kontinuerligt arbetat tillsammans med andra nyckelaktörer för att forma och implementera projektets vision och långsiktiga målbild.

Inledningsvis identifierades att ett antal fundamentala faktorer behöver komma på plats:

  • Sätta ett starkt varumärke som förkroppsligar den plats som hittills bara varit där

  • Lyfta fram huset som någonting man vill gå till inte passera förbi

  • Med hjälp av Sveriges bästa uthyrningsteam attrahera rätt hyresgäster för varandra (hus, bolag, människor)!

  • Skapa långsiktig flexibilitet för utveckling över tid

  • Förbättrat driftsnetto

  • Hållbarhet, återbruk och certifiering som inspirerar!

Strukturerad Framgång

I den tidiga fasen etablerades projektets struktur och ambition följt av att en av Sveriges bästa kommunikationsbyrå kontrakteras i form av Svensson Kommunikation. Samtidigt skall fastigheten gå igenom vissa externa förändringar och strukturella förbättringar så en ledande arkitektfirma väljs i form av Strategisk Arkitektur. Baserat på tidigare strukturarbete och med starkt konceptuellt inspel och ledning av mod:groups konceptteam så deltar samtliga parter från GEMFAST ledning supporterade av Sthlm Developer och Mattias Leksell och valda superteam från Avanti Partners.

Parallellt påbörjades inventeringen av fastigheten där Zynka, under ledning från mod:groups affärsområde Insikt, bygger upp fastighetens digitala infrastruktur. Hela gruppen och konceptet arbetas sedan ut i ett övergripande koncept som inkluderade varumärke, digitala arbetssätt/way of working och informationsteknisk infrastruktur.

I samband med denna process börjar planeringen inför hur arbetet skall bedrivas då ambitionen gällande tid, återbruk och slutresultat är mycket högt. Här upphandlas en projektledare för bashus och samordning av transformationens alla delentreprenader och övergripande planering. Projektet väljer att ta in Nils Johansson från CO-Pilot med team i denna roll som projekteringsledande funktion och samordnande av bashusarbeten. En fin sammanställning av denna resa under byggnationens ca 2 år finns här.

Visualisering av Framtiden

Med stöd från SLAB i London arbetade mod:group intensivt med att visualisera projektet genom filmer och materialiseringar. Dessa insatser bidrog till att ge projektet en betydande uppmärksamhet och skapade en bra grund för dialoger med potentiella hyresgäster. Mod:group Concept var ledande i att säkerställa att samtliga detaljer fick precis den uppmärksamhet virtuellt som fastigheten förtjänade. Dessa underlag och visualiseringar används därefter för att öka effektivitet och dialog med aktuella hyresgäster.

Attraktiva hyresgäster utvalda med precision för att de är de, processen hade mycket hög konverteringsgrad av dialoger pga. det kompletta erbjudandet.

Projektet väckte stort intresse, och tillsammans med Concept ledde mod:group inritandet och skapandet av koncept för de olika hyresgästerna. Genom en välplanerad strategi och tydlighet från start samt den underliggande kompetens som fanns hos Avanti Partners och arbetsplatstrategikompetens, i kombination med mycket hög konceptuell förmåga, hittade teamet rätt direkt. I denna process fick GEMFAST möjlighet att välja och forma husets sammansättning för att skapa en mix som borgar för långsiktigt nöjda och aktiva brukare, en förutsättning för god stämning. Om ni tvekar på detta så hälsa på, alla blir glada av ett ”god morgon” från den underbara personalen på Helio som med ett leende möter dig.

Effektiv Projektering och Produktion

I samtliga brukarytor för hyregästerna togs mod:group Construct in för att leda projektering och produktion av hyresgästers entreprenader. Samarbetet mellan mod:group, Construct och andra projektörer som Archus, Granlunds, Afry och Apex resulterade i en detaljerad planering och genomförande av komplexa installationer, inklusive serverrum, studiorum och multifunktionella arbetsytor.

Detta arbete inkluderade analys av hur certifiering av fastigheten ytterligare kunde ökas från Excellent till Outstanding! Det visar dessutom på den bredd av komplexitet som vår koncern, gemensamt med aktiva och professionella aktörer, kan bidra med. I stark samverkan mellan Gemfast, Co-Pilot och hyresgästerna har vi arbetat för högsta möjliga medarbetarvärde. Finish och konceptuell höjd i de fem hyresgästanpassningarna är extremt svårslagna. Att allt detta gjordes med digitala arbetssätt där samtliga partner tilläts samverka och påverka är sannolikt oöverträffat.

Samtliga entreprenader går dessutom under kalkylerad riktkostnad och går i mål på rekordtid. Vi ser med stor ödmjukhet tillbaka på de processtekniska utmaningar detta inneburit med så många engagerade parter. Detta hade aldrig gått utan kompetenta projektörer och en gemensam ambition om att vi ska klara det. Samtliga parter i projektet ska ha ett stort tack för tålamod och kreativitet med stort målfokus.

Kundfokus och framtidsanpassning

Ytterligare en sak som är unikt i detta projekt är att mod:group Concept spelade en nyckelroll i att stödja hyresgästerna genom hela processen, från tecknande av avtal till koncept, plan, arbetsplatsstruktur och möblering samt hela väggen till inflytt. Identity Works, Sverige Lärare, Hazelight och Helio arbetade tillsammans med Concept för att utveckla arbetsplatsens struktur och funktioner. Här förtjänar också Christina Claughton från Helio en eloge för sitt lösningsorienterade, kompetenta och positiva arbetssätt. Tack för många skratt och kreativa sessioner i denna mycket komplexa och tidspressade HGA.

BREAM In-Use Excellent till Outstanding

Hyresgästerna samverkade för att höja projektets hållbarhetsnivå från BREAM In-Use Excellent till Outstanding, och därmed skapades en arbetsplats som inte bara är modern utan också långsiktigt hållbar.

Att utmana det traditionella

Projektet avslutas med ett varmt tack till alla samarbetspartners, särskilt Gemfast och Stefan Lindhoff, för förtroendet att driva projektet från början till slut.

Vi lyfter på hatten till Gemfast mod för att sätta upp ambitionen och att våga utmana det traditionella i tron på att det skapar långsiktig framgång. Vet ni, det gör faktiskt det: snabbare, bättre, mer hållbart och medvetet i varje steg.

Avslutningsvis ser vi nu fram emot att få stödja Savills förvaltning och Gemfasts Morgan Gransten med digital infrastruktur i syfte att optimera kundnöjdheten för att säkerställa att denna framgångsrika arbetsplats fortsätter att blomstra långt in i framtiden.

Julia Andersson
new strategic partnership!

Vi blir alltid lika glada när vi träffar andra bolag som vill samma sak som oss, att optimera den byggda miljön för människorna som verkar i den. När vi träffade Empire AI så blev vi imponerade över hur de, med hjälp av AI, machine learning och analys, vill skapa en bättre förståelse för hur en fastighet kan användas.

Med omedelbar start inleds samarbetet med Empire AIs plattform Office counter för att säkerställa ett effektivare sätt att samla in data och information när vi gör beläggningsmätningar.

 - Eftersom produkten är så lätt att använda går det snabbt att komma igång med utvecklingsarbetet och att få in data att jobba med. I samarbete med våra kunder kan vi också fördela resurser mellan oss vilket innebär en väsentligt lägre kostnad än andra alternativ, säger Emil Åkerblom, Vice VD mod:group

Vi lärde oss av pandemin att kraven på en arbetsplats snabbt kan förändras. En analys gjord idag blir lätt en ögonblicksbild och ett siande in i en okänd framtid. Nu kan vi erbjuda en metodik som möjliggör ett kontinuerligt utvecklingsarbete som optimerar miljön för människornas behov. I och med den låga tröskeln och det effektiva arbetsflödet så kan man börja använda datan löpande istället för i sprintar.

 - Det känns lockande att brygga den mänskliga upplevelsen och datapunkter på ett sätt som blir både mer effektivt och träffsäkert då det utförs kontinuerligt. Med hjälp av denna "levande data" kan vi leverera ännu bättre analyser, säger Emil Åkerblom

Det långsiktiga samarbetet bygger på att ännu bättre förstå samspelet mellan människor och vår byggda miljö och att kunna använda sig av AI och machine learning för att bli än mer effektiva. Genom att applicera ännu mer smartness i vår process är vi övertygade om att vi kan skapa ännu starkare beslutsunderlag och göra ännu bättre och snabbare analyser.

 - mod:groups digitaliserade process genererar en metodik som fungerar sömlöst från modell till förvaltning och ger oss en djupare förståelse för hur fastigheter nyttjas och används. Vi hoppas och tror att samarbetet med Empire AI kan vara en av nycklarna till att nå ännu längre och göra den än mer effektiv, säger Jonas Ahnve, VD mod:group Construct

Vi ser så mycket fram emot att få jobba vidare med hela gänget på Empire AI.

Sky is the limit!


#unitedtoinspire

INFO

Empire AI är en start-up med bas i Norge som under sin korta livstid lyckats skapa båda mjukvara och verktyg för att optimera användandet av kontorsfastigheter. Genom en enkel metod, Office Counter, för datainsamling får man bra underlag för analys.

Precis som oss i mod:group är gänget bakom Empire AI ett entreprenörsdrivet gäng med innovativa, nyfikna och genuint fina människor, men det de också tillför till samarbetet är en förståelse för AI och machine learning som vi hoppas kunna hjälpa oss att utvecklas.

Julia Andersson
Återbruk och Cirkulär inredning

SVERIGES LÄRARE

Klimatkrisen är ett faktum och vi alla måste göra vad vi kan för att vara så hållbara som möjligt. På mod:group arbetar vi alltid med att använda återbrukad och cirkulär inredning i så hög grad som möjligt när vi tar fram inredningskoncept. 

Därför blev vi extra glada över att återbruk stod högt upp på agendan när Sveriges Lärare skulle flytta sitt kontor till Rymden. När vi nu summerar projektets CO2 besparing blir vi väldigt stolta över resultatet och delar gärna med oss av datan i hopp om att det kan inspirera andra att tänka likadant.


Arbetet med att ta fram konceptet för Sveriges Lärares nya lokaler vid Slussen utgick från att skapa både harmoni och energi samt ge den nya organisationen en egen identitet som också blev en förlängning av fastighetens visuella uttryck. Utöver att varje våningsplan fick en egen huvudfärg adderades även befintliga kulörer från förbundens tidigare inredning då återbruk var en bärande del i projektet och huset Rymden i stort. Med inredningen så var ambitionen att återbruka så mycket som möjligt från de tidigare kontoren.

Vissa stoppmöbler skickade vi för omtapetsering och andra lackades om. Vi gjorde även inköp av cirkulär inredning som komplettering av skrivbord och mötesbord, riktiga tungviktare av utsläpp då de innehåller mycket metall så därför ville vi gärna återbruka dessa I så hög grad som möjligt.

I projektet har vi återbrukat allt ifrån spotlights och utemöbler till skrivbord, konferensstolar, lagerhyllor, mötesbord, förvaringsskåp, soptunnor, dekoration, arbetsstolar, klädhängare, fåtöljer och gardiner. Det är sannolikt ett pussel att hantera alla dessa artiklar under den kreativa processen, men det är samtidigt otroligt motiverande att vara så kreativ som möjligt med det redan som finns.

Där vi valde nya möbler gjordes det med största fokus på gedigna material, god kvalitet med en en nära produktion som tål att användas, tvättas och slipas i många många år framöver.

Att vår kund, med hjälp av ett gediget förändringsarbete, samtidigt går ner till 20% av sin tidigare totala verksamhetsyta är ju också ett tydligt kvitto på att vi kan effektivisera befintliga fastigheter. Det har vi dock inte räknat in i nedan summering.

 

Summering av CO2 besparing

Nedan ser ni nu exempel på de återbrukade artiklarna ihop med information om den CO2 besparing som gjorts i projektet.

Omlackering befintliga möbler

Återbrukade befintliga möbler (urval)

Återbrukade möbler omklädda med ny textil

 

Den inredningen som inte flyttade med till de nya lokalerna fick nytt liv hos flera återbrukspartners. Både möbler, belysning och gardiner lever nu vidare  i andra lokaler.

 

Uppåt, framåt och cirkulärt!

#recycletoinspire

Julia Andersson
HISTORIEN OM EN FÖRÄNDRINGSRESA TILL RYMDEN

I början av 2017 inleddes resan att utveckla Lärarförbundets arbetssätt.

Det fanns en nyfikenhet kring vad en arbetsplats skulle kunna erbjuda - utöver skrivbord och stolar, mötesrum och kaffemaskiner. Vad vill och kan medarbetarna få ut av sin arbetsplats? Går det att kräva mer - av både lokaler och sättet vi möts och umgås på?

Man insåg att denna resa var en viktig komponent för Lärarförbundets framtida utveckling till ett fackförbund i samklang med sin tid och sina medlemmar.

Hypotesen var att det fanns både energi, kreativitet och potential som gick till spillo. En stor utmaning var storleken på lokalerna som skapade alldeles för stora avstånd mellan medarbetare och enheter och trots storleken så var variationen av arbetsplatser minimal. Majoriteten av arbetsplatserna återfanns i cellkontor eller åtminstone bakom stängda dörrar vilket skapade en oändlig mängd korridorer.

Som i all förändring så möttes detta med både hurrarop, förskräckelse, oro, glädje och allt däremellan. Men steg för steg så har organisationen förändrat och förvaltat, utmanat och lyssnat.

Vi har jobbat kontinuerligt med beläggningsdata för att analysera hur och hur ofta ytor används för att skapa rätt typ av mötesrum, arbetsplatser och miljöer. Förändringsledning har pågått både löpande och i sprintar. Tanken har varit att låta organisationen få växa in i förändringarna som gjorts innan vi tar nästa steg. Två steg framåt och något steg åt sidan varje gång.

Idag mer än sex år senare så sitter Lärarförbundet, nu tillsammans med Lärarnas Riksförbund och under namnet #Sveriges Lärare, i sitt nya kontor Rymden vid Slussen. Att 300 individer nu delar denna yta och fantastiska arbetsplats är ett resultat av alla de svåra beslut, krävande tester, nyfikna steg och trägna arbete som utförts av flertalet individer.

Mer info angående det konceptuella arbetet kommer senare, men kortfattat kan vi avslöja att man idag:

• Erbjuder mer än dubbelt så många funktioner - allt ifrån Teams-ytor, fokusrum, telefonrum, bibliotek till kreativa zoner, lounger, kaféer och mötesrum i olika storlekar.
• Jobbar utan gränser mellan enheter och avdelningar.
• Använder ca 20% av den kontorsyta som man initialt hade.
• Jobbar tillsammans och delar ytor med både Lärarfortbildning och Lärarnas A-kassa.
• Sitter på en mer attraktiv adress. Närmre både kommunikationer, beslutsfattare och medlemmar.

Det innebär både ökade kvaliteter för medarbetarna OCH ekonomiska besparingar som kommer medlemmarna till gagn. Nu inleds det förvaltande arbetet med att kontinuerligt förbättra denna arbetsplats och göra den ännu mer skräddarsydd för sina brukare. 

 

Vi är så stolta över den resa vi fått vara med på och hur vi tillsammans nått till vart vi står idag. Det har sannerligen inte varit lätt hela tiden men med en fantastiskt grupp av individer och kompetenser har vi skapat underverk. Det finns så många att nämna men:

Tack teamet på mod:group med Michaela ThrunStina Berggren och Hanna Wik i spetsen.
 
Tack Lena Durfors och Andreas Mörck för förtroendet och för att vi gemensamt tog detta i mål.
 
Tack till alla projektdeltagare genom åren Moa Amalot, Louise Steinmetz, Emilia Sundin, Anna Jändel-Holst, Agneta MårtensonUlrika SunessonMorgan GranstenJohanna LagerNathalie Carlryd och Karl Brander för ert idoga arbete.
 
Tack till Helene Lidström för ovärderlig hjälp med förändringsledningen.
 
Men mest av allt, tack till Anneth Caprali och Stefan Lindhoff för ert mod att dra igång detta och för att ni tog med oss på resan. Utan er hade denna gnista inte tänts och vi - Sveriges Läraremod:group och GEMFAST - inte stått där vi står idag.

SÅ SKAPADES EN AV VÄRLDENS BÄSTA ARBETSPLATSER

För inte så längesen spekulerades det kring hur framtidens arbetsplats skulle se ut.

Nu är tiden kommen och det ”nya arbetslivet” är det vi verkar i. Under pandemin skapades ett av världens bästa kontor som väl möter de nya behov som uppstått och de krav som ställs.

Men hur gick det till?

”Vi vill passa på att göra om kontoret”

I början av 2021 blev Heléne Lidström, arbetsplatsstrateg och förändringsledare, kontaktad av SPP. SPPs ledning ville anpassa huvudkontoret på Vasagatan. De insåg, efter ett år av pandemi, att arbetslivet och kontorets roll skulle se annorlunda ut när pandemin var över. Eftersom man inte visste hur länge pandemin skulle pågå var man angelägen om att ombyggnationen skulle ha högsta prioritet så att ett anpassat kontor skulle vara klart när väl restriktionerna släpptes.

-       Det flexibla arbetslivet ställer inte bara krav på förändringar i hur vi utformar arbetsplatsen, utan även i ledarskapet och arbetssätten, hur vi samarbetar och kommunicerar, både som ledare och som medarbetare. Att utrusta och utveckla chefer och medarbetare så att de får rätt förutsättningar att kunna verka i den hybrida världen, är avgörande för organisationer som vill bibehålla och attrahera nya stjärnor. Och att utforma den digitala arbetsplatsen är minst lika viktigt som den fysiska arbetsplatsen, säger Heléne Lidström. Så det första vi gjorde var att ledningen fick formulera SPPs arbetsplatsstrategi, med planen att skapa en framgångsrik medarbetarupplevelse utifrån de tre dimensionerna människa, teknik och plats.

Helt digitalt startades denna förändringsresa. I en tid då alla satt hemifrån utmanades man i att fundera på hur man skulle vilja ha det när man väl fick tillbaka möjligheten att vara på kontoret.

-       Det var både en utmaning och en tillgång att vi utformade framtidens arbetsplats från hemmakontoret. Vi kunde på ett enkelt sätt se vad vi var måna om att behålla i vad vi trodde skulle bli en hybrid arbetsvardag genom att anamma de bästa lärdomarna, samtidigt som det var svårt att se vilka funktioner som skulle bli viktigast på kontoret. På grund av att pandemin hade pågått under ett år så hade vi tyvärr inte några beläggningsmätningar och statistik från hur det såg ut innan. Det var helt klart en utmaning, säger Sofia Wangsell, projektledare på SPP.

En nollmätning gjordes

-       Att sätta konkreta mål som kan följas upp är viktigt i alla typer av förändringar, så att man kan säkerställa att man verkligen får de effekter man har som ambition att uppnå, säger Heléne Lidström.

Det kan man göra på olika sätt. SPP valde att göra en nollmätning med hjälp av det globala undersökningsföretaget Leesman, som med närmare en miljon respondenter i sin databas mäter arbetsplatsers effektivitet genom en medarbetarenkät. Leesman Index (LMI) är ett sammanslaget mått på enkäten som visar hur väl arbetsmiljön stödjer medarbetarnas behov. Nollmätning som genomfördes i april 2021 visade att medarbetarna på Stockholmskontoret var väldigt nöjda. LMI hamnade på 68,5. Ett LMI på 70 eller högre (vilket endast ca 5% av alla organisationer uppnår) rankas som ett väldigt bra resultat.

-       Jag har jobbat med Leesmans enkät i många organisationer och jag har aldrig sett någon organisation som uppnått ett så högt LMI innan förändringen. Det satte ju ribban högt inför utvecklingen av arbetsplatsen och arbetssätten, berättar Heléne Lidström.

-       Hela projektgruppen blev oerhört förvånade över ett så högt resultat innan förändringen. Samtidigt så hade vi med oss att vi skulle komma tillbaka till något helt nytt. Nu hade vi testat att arbeta heltid på kontoret, och heltid hemma – vi behövde anpassa oss till en ny vardag. Den insikten gjorde att vi var motiverade att involvera organisationen i den här förändringen. Vi märkte också att de flesta medarbetare var trötta på att sitta hemma och såg fram emot att komma tillbaka till kontoret, speciellt när vi skulle skapa ett nytt kontor, det gav många energi, säger Sofia Wangsell.

Värdet av en tydlig arbetsplatsstrategi

För att skapa en arbetsplats av den här kalibern krävs det en samsyn och en tydlig riktning. Om man inser värdet av att inkludera alla i organisationen så kan man nå långt. Genom att höja ribban och förankra visionen i organisationen har man nu en av världens bästa arbetsplatser.

-       Den viktigaste framgångsfaktorn när man driver en förändring handlar om att det måste finnas ett genuint engagemang och intresse kring frågorna från ledningen. På SPP fanns inte bara en engagerad ledning och styrgrupp, man utsåg tidigt en projektledare och projektgrupp och hade ett stort fokus på att skapa dialog och involvering i organisationen. Ett riktigt skolboksexempel på hur man driver framgångsrik förändring, säger Heléne

-       Resan i sig har betytt lika mycket för organisationen som själva resultatet i sig, säger Sofia Wangsell. Jag har inte varit med om ett projekt som har skapat så här mycket engagemang tidigare, det har varit otroligt häftigt att få uppleva.

Det började med en ombyggnation och slutade i en framgångssaga

Genom att ha rätt data och göra en korrekt analys av den skapar man förutsättningar för att lyckas. Mod:groups arbete blev att ta dessa behov och önskade funktioner och kombinera det med den underliggande visionen. Det landade i ett koncept med ledorden ”Varmt, välkomnande, wow”.

- Vi sökte en aktör som kunde överföra vår vision till någonting konkret och som återspeglades i det fysiska uttrycket. Att ta in mod:group var utan tvekan ett av de bästa beslut vi tog i projektet, säger Sofia Wangsell.

Konceptet som skapades utmynnade i några få konkreta meningar.

  • Tydlig identitet - Det ska kännas och märkas att man som extern besökare har kommit in på SPP och när man gått där ifrån så skall man minnas det. Känslan ska vara varm, välkomnande och wow. 

  • Aktivitetsbaserat arbetssätt - Säkerställer att medarbetarnas alla behov täcks. Skapar en bättre yteffektivitet och en mer levande känsla.

  • Inspirerande - Du skall komma till kontoret och känna en lust att vara där. Vi skall givetvis erbjuda bra arbetsplatser, i både öppen och sluten miljö, men också utrymmen för spontana möten och kunskapsutbyten.

  • Effektivt användande av ytor - Utöver att arbetsplatsen krymper och att vi övergår till ett aktivitetsbaserat arbetssätt så vill vi säkerställa användning på ytor som idag används mindre frekvent (spisen, seminarierum etc) och få ett bättre nyttjande.

  • Varierat - Vi vill skapa en variation i möbler och i hur vi möblerar. Olika höjder, storlekar, former, material, färger etc. När du rör dig genom kontoret så ska du känna en förändring.

-       Mod:group kom in i projektet under sommaren 2021 och ambitionen var att invigningen skulle ske redan i januari 2022. Detta var helt klart en ambitiös plan. När man nu i efterhand inser vad vi gjorde så blir man helt klart imponerad av effektiviteten som fanns i detta projekt, säger Sofia Wangsell.

Effektiviteten i sig bottnar i mod:groups digitala process. Med hjälp av den kunde alla i projektet följa framdriften och hjälpa till med att både utveckla och utmana visionen. När man som mod:group jobbar i 3D så blir det färre subjektiva tolkningar och oklarheter. Alla i projektet delar samma bild och vision av det tilltänkta slutresultatet.

Vår digitala approach är överlägsen när det kommer till inkludering. Att alla, oavsett förkunskaper eller roll i projektet, kan dela en och samma informationskälla är vackert och medmänskligt å en sidan, men likväl logiskt rationellt och hypereffektivt å andra sidan.


Scanna QR koderna nedan om du vill ta en tur i vår 3D modell


Resultatet då?

Kontoret öppnades upp i mars 2022 och därefter har man följt upp hur väl arbetsplatsen fyller medarbetares behov. Resultatet är över förväntan.

-       Från att vi öppnade kontoret så har det kommit väldigt många fina kommentarer och det är ingen tvekan om att medarbetarna på SPP är otroligt nöjda över resultatet. När vi nu skulle göra en ny undersökning, och svart på vitt få en siffra på den förflyttningen som vi hade åstadkommit så var jag helt klart nervös. Hur väl hade vi egentligen lyckats? När resultatet väl kom så kunde jag inte tro att det var sant, eller jag trodde snarare att det var för bra för att vara sant, berättar Sofia Wangsell.

I september 2022, efter ombyggnationen, gjordes en ny undersökning och då uppnådde SPPs huvudkontor på Vasagatan ett LMI på hela 87,6. Det innebär att SPP har uppnått bland de högsta LMI-resultaten i världen och rankas därmed som en av världens bästa arbetsplatser.

-       När man jobbat så nära och så intensivt med en organisation som jag har haft förmånen att göra med SPP blir ju enkätresultatet ett viktigt kvitto på hur väl vi har lyckats. Det spelar ingen roll om vi tycker att vi har skapat det mest fantastiska kontoret om inte medarbetare upplever att det är en inspirerande och funktionell miljö som de trivs och mår bra i. Så jag kan erkänna att när jag fick resultatet från Leesman en fredagskväll i september som visade att medarbetarna rankat sin arbetsplats som en av världens bästa, ja då rann en liten glädjetår ner på kinden. Jag var ju bara tvungen att förmedla detta fantastiska resultat, så både Sofia och SPPs HR-chef Helena Sundin fick ett samtal, trots att det var fredagskväll säger Heléne Lidström. Men jag är fortfarande inte helt säker på att de förstår vilket fantastiskt resultat dom har fått.

-       För några år sedan skrev jag boken Så skapade Sveriges bästa arbetsplats, efter att Microsoft utsågs som Sveriges Bästa Arbetsplats efter att vi implementerat ett flexibelt arbetssätt. Jag antar att vi nu kan skriva boken med titeln ”Så skapades världens bästa arbetsplats” skrattar Heléne.

-       Vår trivsamma arbetsplats och förändringsarbetet under detta projekt upplevs bland medarbetarna leda till högre produktivitet, en känsla av samhörighet och kunskapsutbyte. Kultur stavas tillsammans! Det här fantastiska resultatet i Leesmans enkät är ett kvitto på att vi lyckats med våra ambitioner att skapa en attraktiv och effektiv arbetsplats som bygger kultur, resultat och talanger, säger Jenny Rundbladh, VD på SPP.

Att bygga om ett kontor kan få så många fler positiva effekter än vad den fysiska platsen kan erbjuda i sig självt. Gör man sin läxa och verkligen inkluderar fler av bolagets funktioner så får man framgången på fler nivåer och effekten blir exponentiell. Resultatet blir inte bara fint och funktionellt. Det blir en av världens bästa arbetsplatser.

Julia Andersson
FOR THE LOVE OF SPORTS & THE BUILT ENVIRONMENT

One of the founding principles of mod:group is that we are built to inspite which includes creating partnerships and new friends driven by the same passion. This week we’ve had the pleasure of working together with Social Sports Society, Seymourpowell, Hollaway Studio and Bolder in London. Guided by Jesper Konstantinov with team we are committed to building something new, better and more social without actually building that much. Something that enables us as urban citizens to come together to create a better society and having fun doing it.

As many before us has written and argued, we agree that most of the needed spaces and urban areas need are already built. It is up to us as an industry to create life and applications for these spaces. Together with Jespers and his team we create a brand and company utilizing the power of data, digitalisation and passion. The company’s first market is UK where we will create vibrant and social sites within existing infrastructure improving societies through sport and people.

Much more to come and in the meantime visit www.socialsportssociety.com for more info.

Julia Andersson
ANDIAMO A ROMA!

Efter några års uppehåll fick vi äntligen ta med oss mod:group gänget på en ny resa. Denna gång bar det av till Italien och det fantastiska huset Tenuta 4 pini. Här spenderade vi 4 dagar tillsammans. Diskuterade tillväxtresan vi är ute på från firma till bolag, åt god mat och umgicks. Otrolig värdefullt att få en chans att samla alla på ett och samma ställe en stund då vi allt som oftast är utspridda i olika projekt.

Nu är vi laddade med ny energi och ser fram emot att fortsätta resan. Uppåt, framåt.

Julia Andersson
SPP Pensions huvudkontor i ny kostym

Sen sommaren 2021 har vår concept- och studioavdelning arbetat med att ta fram SPP nya koncept för huvudkontoret på Vasagatan. I mars var huset redo för att ta emot anställda och besökare i nyrenoverade lokaler. Välkomna in!

Stina Berggren
KVINNORNA PÅ MOD:GROUP

Idag är det internationella kvinnodagen och vi vill passa på att tacka alla fantastiska kvinnor på mod:group 💫

Här har ni dem ❤️

Barbro Berggren Pålman
Tack Barbro för att du inspirerar och är en förebild för alla men speciellt de yngre kvinnorna i bolaget. Din ambition smittar av sig.

Satu Halvarsson
Tack Satu för att du får oss alla att känna oss sedda och att du med ditt lugn och inre trygghet finns där när vi behöver stöd.

Michaela Thrun
Tack Michaela för att du med din stolthet inför ditt arbete, och hur du värnar om människor och miljö, får oss att skapa ännu bättre projekt.

Stina Berggren
Tack Stina för ditt engagemang och att varenda detalj får den kärlek den förtjänar. En konstnärssjäl med en maratonlöpares pannben.

Sanna Myrén
Tack Sanna för att du får oss andra att förstå hur allt hänger ihop. Kompetent, stark, trygg och snäll. Du är väggen vi lutar oss mot.

Julia Andersson
Tack Julia för Next Level. Du får saker att hända genom att vara smart, analytisk, orädd och tuff. Du knyter en tydlig rosett runt hela vår bolagskropp.

Hanna Åmell
Tack Hanna för att du varje dag visar att motivation och ambition trumfar allt. Din bredd och din resa inspirerar oss alla.

Hanna Wik
Tack Hanna för att du utmanar både hur och varför vi designar. Ditt formspråk är unikt och din personlighet sprudlande.

Caroline Mårder (Nilsson)
Tack Caroline för ditt know how och din tuffhet. Du sätter ner foten där den ska vara och ger dig inte förrän vi nått våra mål.

Tack för att just ni är med i mod:group familjen 🦸‍♀️❤️

MER KUNSKAP BÄTTRE BESLUT

Välkomna tillbaka efter sportlov. Kanske är ni några som besökt Åre den senaste veckan?

Vi på mod:group har hjälpt fastighetsägaren Gemfast AB att samla in information om Hotell Fjällgården i Åre för att de ska få bästa möjliga förutsättningar att fortsätta förvalta den vackra fastigheten från 1910 😍

Vi började att ta reda på hur förutsättningarna såg ut med hjälp av att scanna fastigheten och kartlägga rördragningars positioner och skick. Baserat på den information vi fick fram togs beslut om vad vi skulle ta tag i först. Det har resulterat i en ombyggnation av relaxen, att skapa mer funktionella rum, uppfräschning av korridorer och en genomgång av befintliga stammar där vi relinat eller bytt ut och säkerställt funktion. Ombyggnationen går i etapper och när säsongen är slut tar vi tag i nya delar av hotellet.

Nu har de bättre kännedom om huset, kan fatta klokare beslut och får dessutom en bättre driftsekonomi och effektivare fastighetsdrift när huset steg för steg blir i bättre skick.

Långsiktigt och hållbart!

En digital kopia av fastigheten

VÅRT NYA HEM

Äntligen får vi visa upp vårt nya kontor på Folkungagatan 94! Vi har bott här i ett år men att inviga och initiera en ny arbetsplats under en pandemi har känts meningslöst. Det är först nu när vi kunnat fylla det med människor som det känns som vårt nya hem på riktigt.

Vår förhoppning med detta kontor är att det blir en mötesplats och en smältdegel. Inte bara för oss som jobbar här utan för alla er som vill vara med och förändra hur vi designar, bygger och förvaltar byggnader. Kontoret kommer att öppnas upp för både workshops, inspirationsträffar och annat skoj, så håll utkik här eller på vår hemsida för kommande event.

Eller bara kom förbi! Vår dörr är alltid öppen och vi är alltid sugna på att ta en kaffe och bolla tankar och idéer som utvecklar och förflyttar vårt mindset!

Väl mött!

Ps. Det är självklart också helt ok att bara komma och tjuvkika hur snyggt vi fått det. ds

100 hem i Steninge Slottsby under 2022

Att få förnyat förtroende av kunder är bland det bästa vi vet och vi är glada att kunna meddela att vi kommer bygga 20 nya radhus åt Boosta Living i Steninge Slottsby nästa år.

Utöver dessa kommer vi även bygga 16 radhus åt Kapitel Hem & Fastigheter vilket kommer resultera i att vi efter 2022 uppfört 100 bostäder i Steninge Slottsby och vi är ödmjuka inför och glada över att vi nu också har 100 familjer som nya kompisar!

Denna gång har vi tagit ytterligare ett steg och husen projekteras hela vägen in i Norrlands Trähus fabrik med Vertex BD Software! Detta möjliggör ytterligare prefabriseringsgrad och högre effektivitet på arbetsplats genom förbättrade arbetsberedningar och styrning.

Sånt gillar vi!

Radhusprojekt Boosta Living

Radhusprojekt Kapitel Hem & Fastigheter

Julia Andersson
MOD:GROUP WINTER APPLE

I veckan firade vi av detta år med en trevlig julfest Craftbar i Västberga. På plats hade vi bland annat en cocktailskola där vi fick lära oss blanda drinkar som proffs. 

Cocktailgruppen hade tagit fram en vintrig signaturdrink till oss, mod:group winter apple. Så vill du ha en god helg? Då är detta ett tips. Receptet nedan är anpassat för två.

Skaka följande ingredienser tillsammans med is:
200 ml rscued apple&ginger juice
50 ml honungssyrup
50 ml citronjuice
1 äggvita (valfritt)
80 ml vodka (valfritt)

Pudra på en nypa kanel och lägg i en skiva äpple.

Et voilà! 

Funkar precis lika bra utan alkoholen. 

Så nu önskar vi er alla en god helg! 

Julia Andersson
MOD:GROUP ETABLERAR KAPITEL HEM & FASTIGHETER

Kapitel Hem & Fastigheter är ett nytt fastighetsbolag och resultatet av den ambition som låg till grund för oss på mod:group; viljan att skapa bostäder som uppförs med ett långsiktigt ansvarstagande för sitt närområde och de människor som bor och lever i bostäderna. All den kunskap som teamet i mod:group byggt upp finns i Kapitels bostäder.

Det är en ynnest och en ära att få skapa hem åt människor, men det ligger också ett oerhört ansvar i detta. Dels mot familjerna som ska bo här under de kommande generationerna, dels mot vår miljö och vår stadsbild. Kapitels ambition är att de som bor i våra hus ska känna samma stolthet över sina bostäder som vi.
— Johan Spång, Kapitel

Vi tror att vi kan bygga bättre, mer effektivt och med högre kvalité där kärlek till material, ursprung och design får ta plats. Det primära är inte att bli störst eller att Kapitels fastigheter skall finnas i alla kommuner men i de bostadsområden vi bygger vill vi göra avtryck

Våra projekt består av bostäder där du tillsammans med dina grannar skapar er framtid. Vårt första projekt kommer lanseras under november 2021 där 16 bostäder kommer släppas för bokning.

I och med detta börjar vi på en ny bok, vill du vara med och skriva det första kapitlet?

www.kapitel.se



OM Kapitel

Idén om Kapitel har planerats och utvecklats under åtta års tid och äntligen kan idén realiseras. Kapitel blir en ny aktör på bostadsmarknaden med ambitionen att erbjuda bra bostäder med design, hållbarhet och kvalitet som märks för de boende och för de runtomkring.

Kapitel vill utmana fastighetsbranschen i hur vi designar, bygger och förvaltar bostäder genom en hållbar och planerad design och produktion där minsta detalj räknas.

På vårt huvudkontor på Södermalm i Stockholm hittar du oss. Tillsammans med våra medarbetare från koncept, digitalisering/BIM arbetar fastighetsutvecklare, projektledare, arkitekter samt innovativa och nyfikna människor tillsammans för att skapa kommande Kapitel av framtidens mest hållbara bostadsområden.

 

OM mod:group

Vi är här för att optimera alla aspekter av byggdesign, materialtillförsel och konstruktion.

Med mod:groups helt integrerade process supporterade av kraftfulla tekniska system tillvaratas människors tid och kompetens på bästa sätt. På detta sätt minimerar vi påverkan på vår miljö och skapar ekonomiskt och försvarbara projekt för framtiden.

Vår processtyrda organisation är samordnad hela vägen från konceptualisering till projektering & produktion via vår digitala process och dess underliggande tekniska system. Det möjliggör transparens och full kontroll på varje besluts påverkan på projektet. Resultatet är en byggprocess med överlägsen totalkostnad för projektering, produktion och förvaltning.


Kontaktperson

Johan Spång - Kapitel Hem & Fastigheter, johan.spang@kapitel.se, 073-359 54 00

Julia Andersson
MOD:GROUP FÖRVÄRVAR INSIKT DIGITAL SAPIENS AB

mod:group fortsätter att växa genom att förvärva Insikt Digital Sapiens, en ledande aktör inom digitala arbetssätt för arkitekt- konstruktör- och ingenjörsverksamheter. 

Genom förvärvet får vi in flera fantastiska stjärnor med Rikard Matson, Kristoffer Lind och Christoffer Sundberg i spetsen. Tillsammans med mod:groups team av specialister inom BIM och information för industriell produktion bildar vi genom förvärvet en ledande aktör inom digitala konsulttjänster som möjliggör optimerade processer för fastighetens hela livscykel.  

Köpet av Insikt är en del av mod:groups långsiktiga strategi att genom vår digitaliserade process och industriella produktion inspirera branschen att utveckla en varaktig förbättring av sättet som vi designar, utvecklar och förvaltar den byggda miljön.

I och med förvärvet etablerar vi ett nytt affärsområde som dedikerat kommer att fokusera på att fortsätta inspirera till förändring genom konkreta förbättringar från management till arbetsplats. Rikard Matson kommer att vara affärsområdeschef och tar plats i mod:groups koncernledningsgrupp tillsammans med David Hebrand, Jonas Ahnve och Emil Åkerblom.

Konsultverksamheten, som fortsatt kommer att gå under namnet Insikt, etablerar sig även i Göteborg i samband med förvärvet genomförs.

Kommentar från Insikts VD Rikard Matson:

”Det känns oerhört kraftfullt att omges av mod:groups rejäla sfär av kompetens som sträcker sig runt byggnadens hela livscykel. Redan från första samtalet är det lätt att förstå hur vi tillsammans kan lyfta branschens sätt att projektera, producera, förvalta och återbruka vår byggda miljö.

Insikt har hittat sin själsfrände i mod:group i både värdegrund, kultur och mening. Förutom våra uppenbara synergier i affär och kompetens är vi förväntansfulla över att få ta del av den gedigna erfarenhet bolaget besitter inom strategi, ledarskap, kultur och organisationsbyggande.

Nu ser vi fram emot att accelerera i vår riktning att nyfiket utveckla människor och branschen med hjälp av ny teknologi och digitala processer. Tillsammans med mod:groups vassa team utvecklar vi branschens powerhouse av digitala processer runt byggnadens hela livscykel – Lets do this!”

 

Kommentar från mod:groups VD David Hebrand:

“Vi är mycket stolta och glada över att vi hittat likasinnade som så starkt delar vår syn på hur branschen behöver utvecklas. Vi har de närmaste 7 åren arbetat med att inspirera branschen att flytta sig i rätt riktning med förändrad syn på processen. En nyckelfaktor för detta är att på ett ödmjukt sätt supportera och utveckla samhällsbyggarsektorn i de tidiga faserna och supportera arkitekter och fastighetsägare i strategiska och operativa frågor.

Insikt har på relativt kort tid bevisat och bekräftat att operativmodell, värdegrund och ambition är helt rätt.

Det känns otroligt inspirerande att få välkomna en grupp så duktiga individer till vår verksamhet där vi är övertygade om att mötet mellan vårt redan vassa team kommer växa exponentiellt tillsammans med Insikt! Konsultverksamheten får också en erfaren och inspirerande ledare i Rikard Matson och vi ser mycket fram emot vad vi kommer utveckla tillsammans.”

Om Insikt

Insikt är ett ungt företag med mångårig erfarenhet av att driva utveckling inom digitala arbetssätt och BIM i både projekt och på företag; både komplexa, stora och små. Bakom Insikt finns ett passionerat team med stort intresse för människor, teknologi, arbetsmetoder och att genomföra projekt.

Insikt erbjuder ett helhetsgrepp kring digitala processer och arbetssätt för både projekt och företag i samhällsbyggnadssektorn genom att bistå med projektresurser, strategisk rådgivning, utbildningar och affärsutveckling. Vi tror på att när digitala processer och arbetssätt harmoniserar mellan människor, teknologi och förutsättningar skapas de verkliga värdena av digitalisering. 

Insikt är verksamma som rådgivare till några av Sveriges ledande arkitekter och utvecklare och leder digitala arbetssätt i projekt överstigande 500 000 BTA. Utöver detta har företaget en väl utvecklad process, struktur och systematisering för informationshantering. Arbetssättet leder till en kraftigt förbättrad projekteringsmetodik, kostnad och kontroll som samtidigt utvecklar arkitekturen och tekniska lösningar i vår byggda miljö.

För mer information, vänligen besök: www.insiktsverige.se

 

Om mod:group

Vi är här för att optimera alla aspekter av byggdesign, materialtillförsel och konstruktion.

Med mod:groups helt integrerade process supporterade av kraftfulla tekniska system tillvaratas människors tid och kompetens på bästa sätt. På detta sätt minimerar vi påverkan på vår miljö och skapar ekonomiskt och försvarbara projekt för framtiden.

Vår processtyrda organisation är samordnad hela vägen från konceptualisering till projektering & produktion via vår digitala process och dess underliggande tekniska system. Det möjliggör transparens och full kontroll på varje besluts påverkan på projektet. Resultatet är en byggprocess med överlägsen totalkostnad för projektering, produktion och förvaltning. Och som dessutom ger dig som kund trygghet och kontroll.

 Vi jobbar i realtid med kunden och kan erbjuda en nivå av kontroll som gör att påverkan på vår omvärld och ekonomi blir väsentligt lägre än traditionella byggprocesser tack vare medvetna val, smartare lösningar och optimerad produktion. Det är kort och gott hög tid att i grunden förändra hur vi designar, konstruerar och skapar byggnader. 

mod:group är primärt verksamma i Sverige inom hela värdekedjan för en byggnad. I projektportföljen finns ca 150 bostäder i pågående produktion eller projektering och totalt ett fastighetsbestånd som utvecklas tillsammans med våra kunder om ca 50 000 BTA.

För mer information, vänligen besök: www.modgroup.se

Rådgivare

Setterwalls team med Patric Olofsson i spetsen har agerat legal rådgivare till mod:group i samband med förvärvet.

 

För ytterligare information kontakta:

David Hebrand, VD mod:group

Tel: 076 – 321 71 40

Email: david.hebrand@modgroup.se

 

Rikard Matson, VD Insikt

Tel: 073 – 438 33 28

Email: rikard.matson@insiktsverige.se

Stina Berggrenmod:group
Finalist till årets Lean-byggare

“Lean Forum Bygg vill gratulera ert företag som en av tre finalister till priset som Årets Lean-byggare!

Lean Forum Bygg vill främja effektivisering i samhällsbyggandet och utmärkelsen Årets Lean-byggare är en viktig del av vårt arbete. Företag och organisationer som arbetar i samhällsbyggandet bidrar varje dag till att skapa samhällsvärde. Med priset hoppas vi bidra till branschens ständiga lärande med förhoppningen att lyfta fram förebilder som inspirerar och utmanar till en bättre och mer hållbar utveckling genom nyttjande av Lean-filosofin. 

Syftet med priset Årets Lean-byggare

  • Lyfta fram förebilder

  • Inspirera och lära andra

  • Driva utveckling av Lean-arbetet

  • Utmana och utveckla branschen

Priset kommer att delas ut under Lean Forum Konferens 12-13 oktober.”

Vi är så stolta och hedrade över att ha nominerats och hamnat i final just inom Lean bygg då det genomsyrar hela vår verksamhet och är något vi dagligen arbetar med. 

Andra nominerade utöver oss är K-Fastigheter och JM Logistik. Tidigare vinnare av priset har varit Veidekke, Nordan, JM, Moelven, så nu sträcker vi på oss lite extra och håller tummarna 12 oktober :-)

Stina Berggren
EN HISTORISK FASTIGHET SOM SKA ÅTERFÅ SIN FORNA GLANS

Att bevara och återskapa

Ett stenkast från Nytorget ligger denna juvel till fastighet- Tegelslagaren 12 från 1937.

Fastigheten i tegel, teak, koppar och kolmårdsmarmor inhyser några av stadens finaste butikslokaler samt sextio lägenheter med privatbostäder. Just nu projekterar vi en total och varsam renovering av fastigheten som kommer att pågå fram till 2023.

Stina Berggren
På ny adress!

Vi har växt ur vårt kontor på Liljeholmskajen så nu har vi flyttat till nya härliga lokaler på Södermalm, närmare bestämt till hörnan Nytorgsgatan/Folkungagatan.

Nu bor vi på ett ljust och underbart läge mellan Mosebacke och Nytorget. Vi trivs så bra i kvarteret redan och hoppas få välkomna både kunder, leverantörer och samarbetspartners till oss på en rejäl fest så snart pandemin är över.

Folkungagatan 94, Stockholm.

Stina Berggrenmodgroup